CRD:n tarjoama verkkolipunmyyntialusta on loistava apu ja tuki tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa. Se vastaa ja taipuu nykymaailman vaatimuksiin ja sen kautta asiakkaat saavat sellaista palvelua, jota ovat jo tottuneet odottamaan lippujen ostotapahtumalta. Lisäät vain eri lipputyypit alustalle ja tämän jälkeen voit seurata myynnin edistymistä täysin etänä juuri silloin kun se sinulle parhaiten sopii. Verkkolipunmyyntialusta tarjoaa sinulle kaiken tarvitsemasi tiedon ostotapahtumasta. Näin aikaa ja voimavaroja säästyy kaikista olennaisimmalle, eli sille, miten tapahtumasta tehdään osallistujille unohtumaton kokemus.
Mistä lähteä liikkeelle tapahtumasuunnittelussa?
Tapahtumateollisuus ry:n määritelmän mukaan tapahtuma on aikaan ja tilaan sidottu, suunniteltu ja tavoitteellinen tilaisuus, joka on suunnattu ihmisille, joiden arkirutiinien ulkopuolella tapahtuma on. Se voi olla yksittäinen tapahtuma, kuten festivaalit tai konsertti, tai sarja toistuvia tapahtumia, kuten esimerkiksi jääkiekko-ottelut. Erilaiset tapahtumatyypit vaativat luonnollisesti erilaista suunnittelua ja valmistelua, mutta tietyt teemat toistuvat tapahtumatyypistä riippumatta.
Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että määritellään tapahtuman sisältö ja sanoma sekä se, kenelle se kohdistetaan. Näin saadaan tapahtumalle selkeä kohderyhmä, jolle mainonta ja markkinointi voidaan tehostetusti suunnata. Jos kyse on toistuvasta tapahtumasta, kuten tietyn ajan kestävästä urheilusarjasta, voidaan ajanjaksolle ideoida erityisiä teematapahtumia, joissa oheisohjelma suunnataan tietylle kävijäryhmälle. Näin tapahtumiin saadaan houkuteltua ihmisiä, jotka eivät niissä normaalisti käy ja markkinoitua heille tapahtumaa niin, että he tulevaisuudessa tulevat sinne uudelleen.
Yksi tapahtumanjärjestämisen kompastuskiviä on lipunmyynnin järjestäminen. Keskitytään niin täysillä hiomaan tapahtumaa, että unohdetaan miettiä millaisia lippuja sinne myydään ja millaisella aikataululla. Valitettavan usein liput vain laitetaan myyntiin miettimättä lipputuotetta sen hintaa pidemmälle, vaikka hyvällä suunnittelulla lipputyyppejä ja niiden hinnoittelua voitaisiin tehokkaasti hyödyntää esimerkiksi tapahtuman markkinoinnissa.
Ulkoistettu verkkolipunmyyntialusta
Tapahtuman suunnittelussa on monia liikkuvia osia ja usein kaikkia naruja on mahdoton pitää yksissä käsissä. Aivan suunnitteluvaiheen alussa onkin hyvä miettiä, voidaanko tiettyjä osa-alueita ulkoistaa alan ammattilaisille. Heidän erityisosaamistaan kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon. Näin lopputuloksesta saadaan paras mahdollinen.
Lipunmyynti on helposti ulkoistettava palvelu, johon alan ammattilaisella on paljon annettavaa. CRD:n verkkolipunmyyntialusta soveltuu loistavasti erilaisten tapahtumien lipunmyyntiin, sillä sinne voi ketterästi lisätä erilaisia lipputyyppejä. Meiltä voi kysyä myös suosituksia siitä, miten lipunmyynti tulisi hoitaa. Ehdottamamme ratkaisut ovat käytännössä testattuja ja hyväksi havaittuja.
Mitä asioita tulisi huomioida lipunmyynnissä?
Tapahtumien lipunmyynti pääsee otsikoihin oikeastaan vain silloin, kun liput myydään ennätysvauhtia loppuun tai jossain lipunmyynnin osa-alueella takkuaa ja tyytymättömien asiakkaiden valitus kantautuu lehdistön korviin. Yleisimmät virheet lipunmyynnin kanssa tehdään silloin, kun liput halutaan myyntiin mahdollisimman pian miettimättä tuotetta ja sen hyödyntämistä sen tarkemmin. Tai sitten tapahtuu päinvastoin, eli lipunmyyntiä aletaan miettiä vasta sitten, kun kaikki palapelin palaset ovat jo lähestulkoon paikallaan, vaikka sen aikainen aloittaminen olisi iso etu tapahtuman järjestäjälle.
Mitä sitten pitäisi miettiä ennen kuin liput laitetaan myyntiin? Olisi hyvä kiinnittää huomiota ainakin näihin seikkoihin:
- Erityisryhmät, joille lippuja myydään kuten eläkeläis- ja opiskelija-alennukset ja erilliset lasten ja aikuisten liput.
- Tapahtuman sponsorien huomiointi myös lipputuotteessa esimerkiksi niin, että sponsorin etukortilla lipun saa alennettuun hintaan.
- Myyntikampanjat ja alennukset esimerkiksi yhdistettynä tiettyihin juhlapyhiin kuten jouluun, äitienpäivään tai isänpäivään.
- Lippujen hintojen porrastaminen niin, että yleisöä kannustetaan hankkimaan liput mahdollisimman aikaisin.
Lipputuotteen saa varsin helposti valjastettua tapahtuman markkinoinnin ja mainostamisen välineeksi. Sen avulla voidaan tapahtumaa tehdä tunnetuksi eri yleisöryhmille ja suunnitella erilaisia myyntikampanjoita kattamaan koko ajanjakso, jona lippuja myydään. Näin tapahtuma saadaan ihmisten tietoisuuteen ja myös pysymään siellä. Samalla siinä luodaan odotusarvoa, joka sitten lunastetaan itse tapahtumassa. CRD:n verkkolipunmyyntialusta tarjoaa mahdollisuuden monipuolisten lipputyyppien luomiseen ja erilaisia ratkaisuja hinnoitteluun.
Satsaaminen ennakkomyyntiin kannattaa
Yleispätevä neuvo on, että ihmisiä tulisi kaikin tavoin kannustaa hankkimaan liput hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Järjestäjälle ennakkolipunmyynti tuo turvaa ja sen perusteella voi ennakoida tapahtumassa tarvittavia palveluita ja oheistuotteita. Ennakkolipunmyynnin perusteella tapahtumaan voi vielä tehdä muutoksia ja esimerkiksi suunnata sen markkinointia ryhmille, joita viesti ei ole vielä tavoittanut. On myös hyvä tiedostaa, että kuluttajat ostavat pääsyliput yhä enenevissä määrin ennakkoon ja osaavat näin odottaa erilaisia etukampanjoita, joita voivat sitten hyödyntää lippujen hankinnassa.
Yksi pahimmista virheistä, mitä lipunmyynnissä voi tehdä, on alkaa miettimään alennuksia vasta siinä vaiheessa, kun lipunmyynti on jo käynnissä eikä suju odotusten mukaisesti. Jos tapahtuman läheisyydessä lippuja myydään huomattavilla alennuksilla, lipun jo normaalihinnalla ostaneet saattavat tuntea olonsa petetyiksi. Kannattaakin tehdä juuri toisin päin, eli kannustaa alhaisemmilla hinnoilla ihmisiä ostamaan lippunsa aiemmin. Tämän keinon käyttäminen vaatii läpinäkyvyyttä ja selkeää viestintää siitä, millä aikataululla lippujen hinnat nousevat.
Ostohalukkuutta voi lisätä myös tieto siitä, että kyse on eksklusiivisesta tarjouksesta niin, että lippuja on tarjolla vain tietty määrä. Tämä on helppo toteuttaa esimerkiksi tapahtuman sponsorien kanssa niin, että sponsorilla on varattuna tietty määrä lippuja alehintaan, jonka vain nopeimmat pääsevät hyödyntämään. Lipputyyppi voi myös sisältää ruokailun tai tietyn katsomon osan palvelut erikoishintaan.
Lipunmyynnin aloittaminen ei vaadi sitä, että tapahtuman kaikki yksityiskohdat olisivat valmiita, vaan sen voi aloittaa jo hyvissä ajoin. Tarkemmat tiedot voi lähempänä tapahtumaa päivittää tapahtuman verkkosivuille tai koota ne yhteen sähköpostiviestiin, joka lähetetään kaikille lipun ostaneille.
CRD:n verkkolipunmyyntialusta tapahtumasuunnittelun apuna
CRD:n verkkolipunmyyntialusta tarjoaa kaikki tapahtumanjärjestäjän kaipaamat palvelut. Voit luoda alustalle juuri niin monta lipputuotetta kuin tapahtumasi tarvitsee sekä määritellä kätevästi niiden hinnat, saatavuuden ja myyntiajan. Kun olet päivittänyt alustalle haluamasi lipputuotteet, voit seurata lipunmyyntiä kätevästi missä ja milloin vain.
Verkkolipunmyyntialusta kätkee sisäänsä monia tapahtumasuunnittelua hyödyttäviä työkaluja. Tiedot myydyistä lipuista päivittyvät alustalle reaaliajassa ja samalla alustalta on pääsy myös kattaviin myyntiraportteihin, joiden perusteella voi suunnata tapahtuman markkinointia niin alueellisesti kuin jollekin tietylle ryhmille. Verkkolipunmyyntialusta myös joustaa tarpeittesi mukaan ja voit lisäillä sinne esimerkiksi tuotekuvauksia sitä mukaa, kun tapahtuman yksityiskohdat alkavat suunnittelupöydällä hahmottua. Näin lippuja ostava yleisö pysyy ajan tasalla tapahtumasta ja sen sisällöstä.
Luota alan ammattilaiseen
Tapahtumasuunnittelu vaatii paljon erityisosaamista ja usein luottaminen ammattilaisen apuun ja näkemykseen kannattaa ja lopputuloksena on toivotunlainen ja jopa toiveet ylittävä tapahtuma. Kaikkein parasta tietenkin on, jos sama taho voi vastata mahdollisimman monesta eri osa-alueesta. CRD tarjoaa tapahtumanjärjestäjille lipunmyynnin ratkaisujen lisäksi myös kassajärjestelmän ja kulunvalvonnan tapahtumiin. CRD:n järjestelmässä tapahtumien toteutuksen kolme keskeisintä aluetta; lipunmyynti, kassajärjestelmä ja kulunvalvonta yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa eri osaset puhuvat samaa kieltä ja tarjoavat näin yhtenäisen ja laadukkaan asiakaskokemuksen.
CRD:n verkkolipunmyyntialusta on systemaattisen kehitystyön tulos, jossa on satsattu erityisesti käyttäjäystävällisyyteen niin, että sitä on todella helppo käyttää ja hallita myös täysin etänä. Alustan sisältämä tieto on aina saatavilla ja mahdollisissa ongelmatilanteissa CRD tarjoaa ratkaisut nopeasti ja asiantuntevasti. Ota yhteyttä ja kerro tapahtumasta, johon tarvitset lipputuotteita, niin katsotaan yhdessä, millainen lippuratkaisu palvelee tarpeitasi parhaiten niin, että itse voit keskittyä siihen olennaiseen, eli luomaan tapahtumasta mahtava elämys kaikille siihen osallistuville.