Kassajärjestelmien kehitys on ottanut viime vuosikymmeninä isoja harppauksia eteenpäin ja suurin murros on tapahtunut viime aikoina, kun pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä on yleistynyt läpi yrityskentän toimialasta riippumatta. Siinä missä ennen yrityksen kassaa hallittiin yrityksen omalta tietokoneelta tai palvelimelta, nyt palvelu ostetaan siihen erikoistuneilta palveluntarjoajalta. Tieto säilytetään pilvipalveluissa, joista se on sitten yrityksen käytettävissä.

Miten tähän on tultu?

Jotta saisimme jonkinlaisen käsityksen nykyisen kehityksen vauhdista, tässä muutama vuosiluku historian lehdiltä.

Kassajärjestelmien kehittymiseen kytkeytyy läheisesti myös toinen kehityskulku. Se on maksutavoissa tapahtunut suuri muutos. Tällä kentällä kehitys on ollut vieläkin nopeampaa. Ensimmäinen maksukortti käteisen rahan rinnalle saatiin vuonna 1914 ja ensimmäinen luottokortti vuonna 1950.

Erilaiset mobiilimaksamisen muodot tulivat Suomeen pikkuhiljaa 2000-luvun aikana kunnes korona-pandemia räjäytti niiden suosion. Tämä kehitys on tapahtunut käsi kädessä verkkokaupan kasvun kanssa. Suomen Pankin kuluttajakyselyn mukaan vuonna 2022 jo 58 prosenttia suomalaisista käytti jotain mobiilimaksutapaa. Mobiilimaksussa viehättävät sen helppous ja nopeus. Siinä ei tarvita erillisiä kortteja, vaan pelkkä puhelin riittää. Samalla mobiilimaksu trendi pakottaa kaupan alan yrityksiä tarjoamaan asiakkailleen yhä uusia maksutapoja. Viime vuosina kassajärjestelmät ovatkin kehittyneet nopeasti ja pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä pystyy tarjoamaan laajasti erilaisia maksutapoja asiakkaiden tarpeisiin.

Miten valita pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä?

Pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä on kasvattanut viime vuosina suosiotaan ja markkinoille on tullut useita uusia palveluntarjoajia samankaltaisten tuotteiden kanssa. Kassajärjestelmän hankintaa harkitsevalla on monesti edessään valinnan vaikeus. Valintaan kannattaa käyttää aikaa ja tehdä taustatutkimusta, sillä kassajärjestelmä on olennainen osa yrityksen päivittäistä toimintaa. Sen toimintavarmuus ja luotettavuus on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta.

Ensin kannattaa tehdä selväksi yrityksen liiketoimintamalli ja sen asettamat tarpeet kassajärjestelmälle. Mitä toimintoja yritys tarvitsee ja millainen budjetti niiden hankintaan on? On myös hyvä kysellä, millaisia kassajärjestelmiä muut alan yritykset käyttävät. Nämä asiat kannattaa pitää mielessä, kun lähtee käymään läpi eri palveluntarjoajia. Ennen valintaa on hyvä käydä myös pidempiä keskusteluja palveluntarjoajien kanssa, sillä kokenut palveluntarjoaja pystyy monesti tunnistamaan sellaisia tarpeita ja yksityiskohtia, mistä yritys ei vielä itse ole tietoinen.

Miksi valita juuri CRD?

CRD on kotimainen kassajärjestelmien tarjoaja liki 20 vuoden kokemuksella. Palvelukonseptiimme kuuluvat kassajärjestelmien lisäksi myös erilaiset lippupalvelut ja kulunvalvonnan ratkaisut. Yleensä yritykset hankkivat nämä palvelut erikseen, mutta meillä nämä kaikki kolme yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa lopputulos on aina enemmän kuin osiensa summa.

CRD:n kassajärjestelmäohjelmisto on JAVA-pohjainen ja se voidaan asentaa niin Windows kuin Linux-käyttöympäristöön. Ohjelmisto on lähtökohtaisesti suunniteltu käytettäväksi kosketusnäytöltä käsin, mutta se on käytettävissä myös perinteisellä hiirellä. CRD:n tarjoamat pilvipalvelut löytyvät Extranetistä, johon sisäänkirjautumalla yritys saa nähtäväkseen paitsi monipuoliset myyntiraportit, myös työaikaseurannan ja ajantasaisen varastotilanteen. Ohjelmistossa voi muokata helposti myös tuotetietoja tai vaikkapa luoda täysin uuden tuotteen yrityksen valikoimaan.

CRD on kehittänyt omaa kassajärjestelmäänsä johdonmukaisesti pian 20 vuoden ajan. Siinä ajassa meille on muodostunut vankka näkemys siitä, mitä ominaisuuksia kassajärjestelmässä tulee olla ja miten ne toimivat optimaalisimmin. Yrityksen tarvitsemat kassajärjestelmän ominaisuudet riippuvat pitkälti sen edustamasta toimialasta, mutta CRD:n tuotteet sopivat erityisesti yrityksille, joiden toiminnassa on elementtejä useilta eri toimialoilta ja jotka näin ollen vaativat kassajärjestelmän suurempaa muunneltavuutta. Olemme valmiit miettimään myös täysin uusia ratkaisuja, jos yrityksen toimiala sitä vaatii.

Pilvipalveluista hallittavan kassajärjestelmän edut

CRD:n pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä pitää sisällään paljon muutakin kuin vain kassatoimintoja. Pilvipalveluiden kautta yritys saa esimerkiksi reaaliaikaista tietoa ja analyysia toiminnastaan ja pystyy niiden pohjalta suunnittelemaan tulevaisuuden toimintaansa entistä paremmin. Pilvipalvelut tuovat yritysten toimintaan joustoa ja vapautta sekä automatisoivat monia toimintoja. Niiden tehokas hyödyntäminen yrityksen taustatoiminnoissa mahdollistaa henkilöstön osaamisen ja voimavarojen suuntaamiseen yrityksen avaintoimintoihin. Seuraavassa käydään tarkemmin läpi CRD:n pilvipalveluista hallittavan kassajärjestelmän tuomia etuja yritykselle.

Helppokäyttöinen järjestelmä

Pilvipohjainen kassajärjestelmä on todella helppo käyttää. Alun laiteinvestointien jälkeen sen käyttöön tarvitaan oikeastaan vain toimiva nettiyhteys. Kun kassapääte avataan, tuote- ja hintatiedot päivittyvät siihen automaattisesti pilvipalvelusta.

Vapautuminen ajasta, paikasta ja laitteesta

Siinä missä perinteistä kassajärjestelmän tietoja saattoi muokata vain yrityksen omissa tiloissa, pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä kulkee kätevästi mukanasi. Voit esimerkiksi tarkistaa raportteja tai muokata tuotetietoja ja hintoja missä ja milloin tahansa. Kassajärjestelmän sisältämät tiedot ovat aina saatavilla pilvipalvelussa.

Järjestelmän tiedot päivittyvät heti ja ovat aina reaaliaikaisia

Olipa yrityksen toimipisteitä kuinka monta tahansa ja missä päin maailmaa hyvänsä, pilvipalvelun tiedot päivittyvät viiveettä ja ovat aina ajantasaisia. Esimerkiksi reaaliaikainen varastotilanteen seuranta pienentää hävikkiä ja parantaa asiakaspalvelun laatua, kun asiakkaille pystytään tarjoamaan heti oikeaa tietoa.

Paljon muutakin kuin vain kassajärjestelmä

Kassajärjestelmään pystyy liittämään kätevästi muutakin kuin vain myynnillisiä työkaluja. Sen kautta pystytään seuraamaan esimerkiksi varastotilannetta ja tekemään henkilökunnan työajanseurantaa. Järjestelmä sallii tuotetietojen muokkaamisen sekä täysin uusien tuotteiden luomisen. Sieltä löytyvät ajantasaiset myyntiraportit, jotka auttavat yritystä suunnittelemaan tulevaisuuden liiketoimia. Kassajärjestelmästä voi helposti siirtää tietoja myös taloushallinnon järjestelmiin.

Järjestelmän muunneltavuus erilaisiin tarpeisiin

Järjestelmä muuntautuu ketterästi yrityksen muuttuviin tarpeisiin, kun eri osia voidaan lisätä tai ottaa pois. Liiketoiminnan muuttaessa muotoaan, myös järjestelmä muuntuu siinä samalla, eikä sitä tarvitse vaihtaa tai uusia. Ei ole väliä pieneneekö vai suureneeko liiketoiminta, ohjelmisto pystyy sopeutumaan muutokseen.

CRD vastaa tuotteen ylläpidosta

Yrityksen ei itse tarvitse huoltaa tai päivittää järjestelmää, vaan CRD vastaa kaikesta. Ohjelmiston päivitykset tulevat kaikille sen käyttäjille samanaikaisesti ja ongelmatilanteet eivät vaadi vierailua yrityksessä, vaan ne hoidetaan kätevästi etänä.

CRD:n pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä muuntuu moneksi

CRD on tottunut toimimaan eri toimialojen rajapinnassa ja luomaan asiakkailleen täysin uniikkeja, juuri heidän liiketoimintaansa hyödyttäviä ratkaisuja. Tällä hetkellä kassajärjestelmän, lipunmyynnin ja kulunvalvonnan yhdistävää palvelukokonaisuutta käyttävät esimerkiksi laskettelukeskukset, laivayhtiöt sekä erilaiset tapahtumajärjestäjät.

Laskettelukeskuksissa lipputuotteet, kassajärjestelmät ja kulunvalvonta toimivat saumattomasti yhteen. Tämän ansiosta samalle lipulle voidaan ladata niin pääsyoikeus rinteeseen kuin rinneravintolan palveluitakin. Erilaisiin tapahtumiin kuten festareille ja messuille voidaan verkkokaupassa tarjota erilaisia lipputyyppejä, joiden sisältö vaihtelee. Asiakkaan valitsema tuote voi sisältää esimerkiksi pääsyn tapahtuman VIP-alueelle tai ilmaisia ruoka- ja juomatarjoiluja ja hän pääsee hyödyntämään kaikkea tätä näyttämällä vain yhtä ainoaa lippua.

CRD:n pilvipalveluista hallittava kassajärjestelmä tarjoaa käyttäjälleen useita kiinnostavia vaihtoehtoja, joilla tehostaa liiketoimintaa. Jos yrityksessä on tällä hetkellä käytössä edes kaksi näistä palveluista tai jopa kaikki kolme erillisten toimijoiden alaisuudessa, olisi korkea aika harkita niiden yhdistämistä yhden ja saman toimijan tarjoamaan palvelukokonaisuuteen. Sitä kautta on saatavissa tuntuvat synergiaedut, kun kaikki avainjärjestelmät puhuvat keskenään samaa kieltä ja niitä voi hallita samasta ohjelmistosta käsin.

Me CRD:llä olemme tottuneet hakemaan ratkaisuja laatikon ulkopuolelta ja yhdistäneet menestyksekkäästi eri toimialojen rajapinnoilla liikkuvia toimintoja yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Ei väliä, olemmeko ennen kehittäneet palveluja juuri sinun yrityksesi toimialalle, olemme aina valmiita uusiin haasteisiin. Ota yhteyttä ja anna meille pähkinä purtavaksi, niin me tarjoamme sinulle ratkaisun.