CRD:n lipunmyyntijärjestelmä tarjoaa käyttöösi kaikki ajantasaisimmat lipunmyynnin työkalut, joilla saat lippusi myyntiin nopeasti ja tehokkaasti. Asiakkaat saavat käyttöönsä laadukkaan ja helppokäyttöisen lipputuotteen, johon voi tarvittaessa liittää myös muita oheistoimintoja. Tämän lisäksi CRD tarjoaa myös lipunmyyntijärjestelmän kanssa yhteensopivat kassa- ja kulunvalvontajärjestelmät, jotka yhdessä takaavat sujuvan ja korkealaatuisen käyttäjäkokemuksen riippumatta siitä, millainen tapahtuma tai palvelu on kyseessä. 

Pääsylippu

Pääsylippu avaa yleisölle ovet tapahtumiin, palveluihin ja vapaa-ajan harrastuksiin. Tiedetään, että se on ollut käytössä jo muinaisilla roomalaisilla määrittämässä sitä, kuka pääsi katsomaan gladiaattoreiden otteluita. Pääsylipun avulla on tarjottu eksklusiivisuutta, rajoitettu sisäänpääsyä ja yleisövirtoja sekä tavoiteltu liikevoittoa. Pääsylippu tarjoaa sisäänpääsyn tapahtumiin ja elämyksiin, jotka ovat saatavilla vain sen haltijoille.

Vanhemmat ikäpolvet muistavat vielä ajan, kun ainoa keino varmistaa itselleen sisäänpääsy tapahtumaan oli saapumalla tarpeeksi ajoissa paikalle jonottamaan. Kuitenkin jo 1960-luvulla lipunmyynti alkoi siirtyä pois itse tapahtuman järjestäjältä lipunmyyntiin erikoistuneille yrityksille. Tämä mahdollisti entistä tehokkaamman ennakkolipunmyynnin ja samalla alkoi kehittymään erillinen lipunmyyntijärjestelmä.

Seuraava suuri murros tapahtui 1990-luvun kuluessa, kun lipunmyynti siirtyi suurelta osin Internetin ihmeelliseen maailmaan. Jonotus siirtyi lipputoimistojen edustalta verkkoon, kun isojen tapahtumien lipunmyynnin aloitukset kuormittivat servereitä äärimmilleen. Samalla, kun lipunmyyntijärjestelmä vapautui ajan ja paikan rajoituksista, myös itse lipputuotteen muoto muuttui paperisesta lipusta sähköiseen lippuun. Kehitys on ollut viime vuosikymmeninä nopeaa lipunmyynnin alalla ja voimmekin hetken tarkastella, mitä trendejä juuri nyt on pinnalla.

Lipunmyynnin trendit vuonna 2024

  1. Entistä suurempi osa asiakkaista hankkii lippunsa ennakkoon ja verkosta. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n vuonna 2023 julkaiseman kuluttajakävijätutkimuksen mukaan 74% messuvieraista osti lippunsa verkosta. Kehitys suosii myös tapahtumajärjestäjää, koska vilkas ennakkomyynti tuo turvaa tapahtuman valmisteluihin.
  2. Ennakkomyyntiin panostetaan yhä enemmän hyödyntäen esimerkiksi porrastettua hinnoittelua, jossa lippujen hinta on alhaisimmillaan lipunmyynnin alkaessa ja nousee sitten asteittain tapahtuman lähestyessä. Lippukampanjat on ruvettu suuntaamaan ennakkoon mietityille kohderyhmille sekä sijoittamaan juhlapyhien, kuten joulun, äitienpäivän tai isänpäivän läheisyyteen.
  3. Erilaiset kausikortit tai sarjaliput ovat suosittuja tuotteita. Jos tietää käyttävänsä palvelua tai osallistuvansa tapahtumaan säännöllisesti, hieman suuremmalla kertapanostuksella voi säästää pitkänkin pennin. Samalla yritys voi turvallisin mielin suunnitella tulevaisuuttaan, kun asiakkaat ovat sitoutuneet siihen pitemmällä ajanjaksolla. Kausi- ja sarjalippujen pohjalta voi lähteä kehittämään myös erilaisia kanta-asiakasohjelmia ja etuja, jotka ovat erittäin tehokkaita työkaluja asiakkaiden sitouttamisessa myös jatkossa.
  4. Lipputuotteiden eriytyminen kasvaa jatkuvasti. Samaan tapahtumaan tarjotaan yhä erilaisempia lippuja eri sisällöillä. Tämä voi tarkoittaa alennuksia tietyille ihmisryhmille, kuten eläkeläisille, opiskelijoille tai perheille. Tai sitten lippujen hinnoittelulla halutaan tarjota eksklusiivia palveluita VIP-lippujen muodossa. Myös VIP-lipuista voi olla tarjolla useampaa versiota esimerkiksi eri ravintolapalveluilla ja hinnoilla, joista asiakkaat voivat sitten valita mieleisensä sisällön.

Erilaiset lipputuotteet

Pääsylippu on vuosien varrella muuntunut moneen erilaiseen muotoon tarpeen niin vaatiessa ja jokainen meistä käyttää päivittäin erilaisia lipputuotteita ehkä sitä edes täysin tiedostamatta. CRD:n lipunmyyntijärjestelmä tarjoaa laajan valikoiman erilaisia lipputuotteita, jotka taipuvat monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Meiltä saat esimerkiksi:

Kuten listasta voi huomata, lipputuotteella voi tarjota paljon muutakin kuin vain sisäänpääsyn. Niiden avulla voi sitouttaa asiakkaan tapahtumaan tai palveluun pitemmäksi aikaa, kuten kausikortti tietyn joukkueen peleihin tai kuntosalille. Samalla periaatteella toimivat myös asiakas- ja jäsenkortit, joista kassajärjestelmä lukee automaattisesti kortille ladatut voimassa olevat edut ja alennukset. Ja mikä olisikaan parempi lahjaidea kuin tarjota juhlan kohteelle lahjakortti tälle mieluisaan palveluun.

CRD:n lipputuote on joko paperinen lippu, jossa tieto on viivakoodissa tai muovinen kortti, jossa tieto on mikrosirussa. Näiden lisäksi käytössä on myös rannekkeita. Olipa lipputuotteen fyysinen muoto mikä tahansa, kassajärjestelmä ja kulunvalvonnan ratkaisut tunnistavat ja lukevat lipulle ladatut tiedot niin, että asiakas voi keskittyä nauttimaan hankkimastaan elämyksestä ilman huolia tai pelkoa ongelmista.

Miksi valita CRD:n lipunmyyntijärjestelmä

Lipunmyyntijärjestelmä mahdollistaa moninaiset lipputuotteet

Olemme jo aiemmin kertoneet CRD:n pilvipalveluista hallittavasta kassajärjestelmästä, ja sama pätee myös lipunmyyntijärjestelmään. Myös lipunmyyntijärjestelmä voidaan päivittää verkkolipunmyyntialustalta käsin, joka on saatavilla missä ja milloin vain. Voit tarjota lipunmyyntijärjestelmässä juuri niin monta erilaista lipputuotetta kuin tarpeesi vaatii sekä päivittää niiden tuotetietoja. Jos käytössäsi on CRD:n kassajärjestelmä tai kulunvalvonnan ratkaisuja, tiedot päivittyvät samanaikaisesti ja automaattisesti myös niihin, joten sinun ei tarvitse hyppiä eri järjestelmien välillä päivittämässä niihin samoja tietoja aina vain uudelleen.

Verkkoalustojen kautta pääset käsiksi myös aina ajantasaisiin myyntiraportteihin, joiden avulla voit seurata lipunmyynnin kehitystä ja eri lipputuotteiden kysyntää reaaliajassa sekä suunnitella niiden pohjalta tulevia peliliikkeitä, joilla saat maksimoitua lipunmyynnin. Näin pysyt kaiken aikaa perillä siitä, mitä lipunmyynnissä tapahtuu kuitenkin niin, että voit itse rauhallisin mielin keskittyä tapahtuman suunnitteluun.

Huomaathan myös, että samalle lipulle voi aktivoida useita tuotteita. Esimerkiksi kuukausittain vaihtuvat kanta-asiakasedut on helppo päivittää asiakas- ja jäsenkorteille ja niille päivittyvät myös ostotiedot niin, että erilaiset keräilypassit ja kanta-asiakasohjelmat ovat käteviä toteuttaa. Pääsylipulle voi lisätä ilmaisia ruoka- ja juomatuotteita ilman, että kyseessä olisi erillinen VIP-lippu. Esimerkiksi elektroninen drinkkilippu tarjoaa monenlaisia hyötyjä niin tapahtuman järjestäjälle kuin asiakkaallekin.

Myös asiakas itse voi valita lipulle haluamansa oheistuotteet ja käyttää ne haluamanaan ajankohtana. Tämä kaikki helpottaa ja sujuvoittaa ostotapahtumaa sekä tekee siitä turvallisen, kun maksamisessa käytetään vain yrityksen omaa lipputuotetta. Positiivinen asiakaskokemus syntyy usein juuri tällaisten pienten yksityiskohtien huomioimisesta, kun asiakkaalle syntyy tunne siitä, että yritys todella välittää ja ymmärtää hänen tarpeensa.

Ota kaikki hyöty irti synergiasta

CRD:n kassa- ja lipunmyyntijärjestelmä käyttävät samaa, kotimaista käyttöjärjestelmää, joten tiedot päivittyvät samanaikaisesti kumpaankin järjestelmään ja niiden vuoropuhelu on saumatonta. Kokonaisuuteen voi yhdistää vielä kulunvalvonnan ratkaisut, kuten kulkuportit ja avainkortit, josta on iso hyöty esimerkiksi suurtapahtumaa suunniteltaessa.

Kun tapahtuman kolme keskeistä osa-aluetta ovat osa samaa järjestelmää, ei tarvitse kantaa huolta niiden yhteensopivuudesta tai päällekkäisistä toiminnoista. Mahdollisissa ongelmatilanteissa ratkaisut löytyvät nopeasti ja päivitykset hoituvat kerralla kuntoon kaikkiin kolmeen järjestelmään.
Me CRD:llä olemme olleet etujoukoissa kehittämässä entistä joustavampaa ja monipuolisempaa lipunmyyntijärjestelmää jo pian 20 vuoden ajan. Meille on kunnia-asia tarjota asiakkaillemme aidosti toimivia ratkaisuja, jotka hyödyttävät sekä yritystä että sen asiakkaita. Meidät erottaa muista alan yrityksistä se, että meillä sekä lipunmyyntijärjestelmä, kassajärjestelmä että kulunvalvonta toimivat yhdessä kokonaisuutena. Jokainen palanen toimii toki yksinkin, mutta tässä tapauksessa kokonaisuus todellakin on enemmän kuin osiensa summa ja parhaan hyödyn järjestelmistä saa, kun kaikki kolme osaa toimivat yhdessä. Ota yhteyttä niin kerromme lisää palveluistamme ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista juuri teidän yrityksellenne.